پژوهشگران مى گويند مصرف دائمى نوشابه هاى حاوى كولا خطر ابتلا به پوكى استخوان در زنان را افزايش مى دهد.
مطالعه بر روى ۲۵۰۰ نفر در رابطه با نوشيدن كولا و استحكام استخوان ها با توجه به سن و ميزان جذب كليسيم نشان داد كه مصرف هميشگى اين نوشابه ها مى تواند براى سلامت زنان مضر باشد.
اين پژوهش كه در فصلنامه تغذيه بالينى منتشر شده است چنين رابطه اى ميان مصرف كولا با پوكى استخوان در مردان نيافته است.
بر اساس آمار رسمى در بريتانيا بيش از يك ميليون زن به بيمارى پوكى استخوان مبتلا هستند در حاليكه ممكن است آمار واقعى مبتلايان به اين بيمارى بسيار بيشتر باشد.
در اين بيمارى از ميزان تراكم بافت استخوان كاسته مى شود.
پرفسور كاترين توكر، مدير برنامه همه گيرشناسى و ارزيابى رژيم غذايى دانشگاه بوستون و همكارانش نتايج پرسشنامه رژيم غذايى را با ارزيابى ميزان استحكام استخوان ها درستون فقرات و لگن خاصره باهم مقايسه كردند.
مردان پاسخ داده بودند كه در هفته به طور متوسط پنج بطرى نوشابه حاوى كولا مى نوشند و زنان در اين پرسشنامه ميزان مصرف كولا را چهار بطرى در هفته اعلام كرده اند.
مصرف كولا با كاهش مواد عالى در استخوان در هر سه قسمت استخوان هاى لگن خاصره زنان در ارتباط است. ولى تاثيرى در استخوان هاى ستون فقرات ندارد.
با اين حال هيچ رابطه اى بين كاهش تراكم مواد عالى استخوان با ساير نوشابه هاى گاز دار در زنان ديده نشده است.
پيش تر تصور مى شد وضعيت استخوان ها در زنان به دليل جايگزين كردن كولا به جاى شير در رژيم غذايى زنان به خطر مى افتد. اما در تحقيق اخير زنانى كه بيشتر كولا مى نوشيدند كمتر از ديگران شير نمى نوشيدند.
در همين حال جذب كلسيم از طريق مواد غذايى گوناگون از جمله سبزيجات و حبوبات در زنانى كه بيشتر كولا مى نوشيدند كمتر از ديگران بوده است.
پژوهشگران مى گويند تركيبى از كولا به نام اسيد فسفريك ممكن است سبب پوكى استخوان در زنان شود ولى سازوكار آن هنوز به درستى شناخته نشده است.
پرفسور توكر مى گويد: «ما تصور مى كنيم ميزان مصرف كولا به ويژه هنگامى كه همه روزه تكرار شود، سبب مى شود تا اسيد فسفريك اسيد خون را افزايش دهد، در نتيجه براى ايجاد توازن كليسيم از استخوان ها دفع مى شود ولى اين ديدگاه خيلى بحث برانگيز است.
وى توصيه مى كند زنانى كه نگران پوكى استخوان هستند بايد نوشيدن كولا را محدود كنند.