Nimrooz
Vol. 18, No. 900, September 22, 2006
سال هيجدهم - شماره ۹۰۰ - جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۸۵
چاى سبز از خطر بيمارى هاى مرگبار مى كاهد
ويتامين دى از خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مى كاهد
معالجه سرطان لوزالمعده مى تواند خيلى دشوار باشد

چاى سبز از خطر بيمارى هاى مرگبار مى كاهد
مطالعه اى تازه در ژاپن نشان مى دهد كه نوشيدن چاى سبز مى تواند خطر مرگ در اثر ابتلا به طيفى از بيمارى ها را به ميزان قابل توجهى كاهش دهد.
محققان با بررسى اطلاعات پزشكى بيش از ۴۰ هزار نفر دريافتند كه چاى سبز خطر مرگ در اثر بيمارى قلبى را بيش از ۲۵ درصد كاهش مى دهد.
اما متخصصان قلب در بريتانيا مى گويند كه اين فوايد ممكن است ناشى از رژيم غذايى ژاپنى ها در كل باشد چرا كه غذاهايى كه مردم اين كشور عادت به مصرف آنها دارند از غذاهاى رايج در غرب سالم تر است.
نتايج اين تحقيق در نشريه انجمن پزشكى آمريكا چاپ شده است.
صرفنظر از آب، چاى پرمصرف ترين نوشيدنى در جهان است و هرساله سه ميليارد كيلوگرم چاى در جهان توليد مى شود.
مطالعات انجام شده در آزمايشگاه ها و به روى حيوانات نشان داده است كه به خصوص چاى سبز (در مقايسه با چاى تيره) داراى فوايد زيادى براى سلامتى است.

بيشترين بهره براى زنان
در اين مطالعه كه در سال ۱۹۹۴ آغاز شد محققان دانشگاه توهوكو فوايد احتمالى چاى سبز براى انسان را بررسى كردند.
آنها اطلاعات مربوط به ۴۰ هزار و ۵۳۰ فرد سالم ۴۰ تا ۷۹ ساله اهل شمال ژاپن، جايى كه چاى سبز مصرف زيادى دارد، را بررسى و تحليل كردند.
در حدود ۸۰ درصد مردم اين منطقه چاى سبز مى نوشند به طورى كه بيش از نيمى از آنها روزانه سه فنجان يا بيشتر از آن مصرف مى كنند.
اطلاعات مربوط به اين افراد براى مدت ۱۱ سال (۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵) دنبال شد. در پايان اين دوره ۴ هزار و ۲۰۹ نفر از آنها به دلايل گوناگون درگذشته بودند.
پژوهشگران همچنين داده هاى جمع آورى شده در طول ۷ سال (۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱) را بررسى كردند تا مرگ و مير در اثر علل مشخص را بررسى كنند.
در اين دوره هفت ساله، ۸۹۲ نفر از بيمارى قلب و ۱۱۳۴ نفر در اثر سرطان درگذشتند.
در طول مطالعه ۱۱ ساله، نرخ مرگ در اثر كليه عوامل، براى كسانى كه روزانه ۵ فنجان يا بيشتر چاى سبز نوشيده بودند در مقايسه با كسانى كه يك فنجان يا كمتر نوشيده بودند ۱۶ درصد كمتر بود.
مطالعه ۷ ساله براى كشف علل خاص مرگ و مير نيز نشان داد كه خطر مرگ در اثر بيمارى قلبى براى گروهى كه ۵ فنجان يا بيشتر چاى سبز مى نوشند، ۲۶ درصد كمتر بود.
ولى هيچ رابطه قابل توجهى ميان مصرف چاى سبز و مرگ در اثر سرطان مشاهده نشد.
در سراسر اين مطالعه فوايد چاى سبز ظاهرا براى زنان بيشتر بود.
زنانى كه روزانه پنج فنجان يا بيشتر چاى سبز مى نوشيدند- در مقايسه با كسانى كه يك فنجان يا كمتر مصرف مى كردند- ۳۱ درصد كمتر با خطر مرگ در اثر بيمارى قلبى روبرو بودند.
اما اين مطالعه رابطه اى ميان مصرف چاى سياه يا اولانگ و كاهش خطر مرگ در اثر بيمارى قلبى نيافت.

آمار پايين بيمارى
دكتر شينيچى كورياما، كه اين مطالعه تحت سرپرستى او انجام شد، گفت: «مهمترين يافته اين است كه چاى سبز ممكن است عمر افراد را از طريق كاهش خطر بيمارى قلبى افزايش دهد.»
اما الن ميسون، پرستار قلب در بنياد قلب بريتانيا، گفت كه رژيم غذايى ژاپنى ها در مجموع خيلى سالم است و اين يافته ها ممكن است در مورد كسانى كه به سبك غربى غذا مى خورند صادق نباشد.
وى گفت: «آمار بيمارى قلبى در ژاپن هم اكنون يكى از كمترين ها در جهان است و تصور مى شود رژيم غذايى ژاپنى ها نقشى عمده در پايين نگاه داشتن آن بازى مى كند.»
وى با اشاره به اينكه چربى اشباع شده در غذاهاى رايج در بريتانيا بيشتر از ژاپن است، ابراز ترديد كرد كه نوشيدن همان مقدار چاى سبز در بريتانيا تاثيرى عمده بر نرخ ابتلا به بيمارى قلبى داشته باشد.

ويتامين دى از خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مى كاهد
معالجه سرطان لوزالمعده مى تواند خيلى دشوار باشد
تحقيقات تازه حاكيست مصرف قرص هاى ويتامين دى مى تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را به طور چشمگيرى كاهش دهد.
دانشمندان آمريكايى دريافتند كه مصرف اين قرص ها خطر ابتلا به اين بيمارى خطرناك را كه تشخيص آن در نيمى از موارد بسيار دشوار است كاهش مى دهد.
در بريتانيا هر ساله ۳۶۰۰ زن و ۳۵۰۰ مرد به سرطان لوزالمعده مبتلا مى شود. جراحى معمولا در درمان اين سرطان موثر نيست.
تاثير ويتامين دى از اين جهت مورد مطالعه قرار گرفت كه قبلا اميدهايى نسبت به اثر آن بر كاهش سرطان هاى پروستات، سينه و روده ايجاد شده بود.
تاكنون به جز مصرف سيگار، هيچ عامل محيطى يا تغذيه اى در ارتباط با سرطان لوزالمعده پيدا نشده بود.
اما مطالعات قبلى نشان داده است كه ويتامين دى ممكن است تكثير سلول هاى سرطانى را مسدود كند.
به علاوه قبلا معلوم شده بود كه بافت لوزالمعده- چه بافت عادى و چه سرطانى- حاوى مقدار زيادى از آنزيمى است كه ويتامين دى را به شكل فعال آن تبديل مى كند.

مطالعه گسترده
در مطالعه تازه كه با هدايت دانشگاه نورت وسترن در ايالت ايلينوى انجام شده، محققان داده هاى مربوط به بيش از ۱۲۰ هزار نفر كه در دو مطالعه بزرگ و درازمدت ديگر جمع آورى شده بود را بررسى و تحليل كردند.
نتايج اين مطالعه در نشريه «اپيدمولوژى سرطان: علائم و پيشگيرى» چاپ شده است.
اين مطالعه دريافت كه مصرف روزانه ۴۰۰ اى يو (واحد بين المللى) ويتامين دى كه ميزان توصيه شده توسط دولت آمريكاست، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را ۴۳ درصد كم مى كند.
محققان گفتند به مطالعات بيشترى نياز است تا معلوم شود آيا مصرف ويتامين دى در غذا، يا از طريق قرار گرفتن در معرض آفتاب، از مصرف قرص مكمل موثرتر است يا نه.
ويتامين دى از طريق كمك به جذب كلسيم، نقش مهمى در تشكيل و حفظ استخوان هاى قوى در بدن بازى مى كند.
با اين حال محققان هيچ نوع شاهدى از ارتباط ميان خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده و مصرف كلسيم نيافتند.
دكتر هال اسكينر، سرپرست اين تحقيقات، گفت: «مجموعه فزاينده اى از اطلاعات وجود دارد كه نشان مى دهد دستيابى به مقادير بيشترى ويتامين دى از طريق قرص هاى مكمل، رژيم غذايى يا آفتاب گرفتن با رعايت تدابير ايمنى، ممكن است طيفى از فوايد بهداشتى به همراه داشته باشد و مانع ابتلا به بيمارى هاى رايج مزمن شود.»
وى گفت مى توان از برخى گروه ها نام برد كه بيشتر در معرض خطر ابتلا به اين بيمارى هستند؛ مثلا سيگارى ها يا كسانى كه سابقه خانوادگى دارند.
با اين حال وى افزود: «تا زمانى كه نتوانسته ايم از طريق آزمايش و مطالعه به طور قطع مشخص كنيم كه كدام گروه ها ممكن است از مصرف ويتامين دى براى جلوگيرى از سرطان لوزالمعده منتفع شوند، هيچ توصيه مشخصى در ارتباط با مصرف آن نمى كنم.»

ايران
تحقيق
صفحه اول
داستان
جدول
خواندنيها
طنز
از آنچه گفته اند
مقاله ها
گزارش
بازتاب
جهان
شعر
خاطرات
از لابلاى متون
خبرهاى كوتاه
حوادث
از رسانه ها
روى خط آلمان
آرشيو روزنامه
آرشيو مقاله ها

•   ايران   •   تحقيق   •   صفحه اول   •   داستان   •   جدول   •   خواندنيها   • 
•   طنز   •   از آنچه گفته اند   •   مقاله ها   •   گزارش   •   بازتاب   •   جهان   • 
•   شعر   •   خاطرات   •   از لابلاى متون   •   خبرهاى كوتاه   •   حوادث   •   از رسانه ها   • 
•   روى خط آلمان   • 

•    آرشيو مقاله ها   •    آرشيو روزنامه   •